شایعه های عصب‌کشی دندان‌ها

محلول تسکین درد دندان
آذر ۲۴, ۱۳۹۵

شایعه های عصب‌کشی دندان‌ها

عصب کشی یا به عبارت صحیح‌تر درمان ریشه دندان، یک درمان رایج برای خلاصی از درد دندان و حفظ دندان‌ها می‌باشد. البته مراجعین دندانپزشکی، عقاید متفاوتی در مورد درمان ریشه دارند و بیشتر ذهنیت آن‌ها را، شایعات و صحبت‌های اطرافیان و دوستان شکل می‌دهد. حقیقت این است بسیاری از مواردی که شما در مورد درمان ریشه شنیده‌اید و شما را هنگام مراجعه به دندانپزشک از انجام آن به وحشت می‌اندازد، صحت ندارند و ماهیت درمان ریشه متفاوت از بسیاری از شایعاتی است که در مورد آن‌ها شنیده‌اید. در این مطلب به چند شایعه که در مورد عصب کشی شنیده‌اید پاسخ می‌دهیم.

عصب کشی دردناک است!

معروف‌ترین شایعه در مورد عصب کشی به درد آن مربوط می‌شود. امروزه با وجود بی‌حسی موضعی و تکنولوژی‌های جدیدی که زمان انجام درمان ریشه را کاهش داده‌اند، پروسه درمان عصب کشی دیگر دردناک نیست. تمامی مراحل تحت بی‌حسی موضعی و حتی در برخی کشور‌ها آرامبخشی هوشیارانه انجام می‌شود
در مقایسه با چیزی که عاید شما می‌کند (رفع درد و امکان حفظ دندانتان) واقعا درمان مفید، بی‌عارضه و حتی ارزانی است.

عصب کشی باعث بیماری می‌شود!

اساس شایعه بیماری‌زا بودن درمان‌های ریشه حفظ کننده دندان، حدود صد سال پیش برای اولین بار مطرح شد و به کشیده شدن دندان‌های زیادی منجر شد. بعد از آن هم غلط بودن این فرضیه به اثبات رسید. نظریه دکتر پرایس (ِDr. Price) با مطالعاتی که بعد‌ها صورت گرفت از بنیه رد شد و حتی جاما در یک مطالعه، اساس روش تحقیق او را مردود دانست! امروزه اما دوباره شایعه بیماری‌زا بودن عصب‌کشی این بار در مقیاس وسیع در فضای مجازی منتشر می‌شود و نکته جالب اینکه برخی دندانپزشکان به نام دندانپزشکان بیولوژیک یا هولیستیک هم آن را تبلیغ می‌کنند.
بسیاری از علل ایجاد سرطان‌ها کشف شده‌اند و دانشمندان در حال تحقیق برای یافتن علت‌های دیگر سرطان هستند. در هیچ کدام از این یافته‌ها تا به حال عصب کشی و یا حتی دندان، عامل ایجاد سرطان ذکر نشده است. تشویق مردم به کشیدن دندان‌ها یک تجارت غیراخلاقی توسط افرادی است که اسم خود را دندانپزشک بیولوژیست گذاشته‌اند و با صدمه به سلامت مردم جیب‌های خود را پر می‌کنند.

جایگزین عصب کشی دندان، ایمپلنت می‌باشد

درمان ایمپلنت درمان به نسبت نوظهوری است که می‌تواند با موفقیت بالا، دندان‌هایی که شما ندارید را جایگزین کند. اما این درمان به‌هیچ‌وجه جایگزین درمان ریشه نیست!
ایمپلنت یک درمان عالی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است که قادر به نگهداری آن‌ها نیستیم و نه جایگزین عصب کشی.

می‌توانیم عصب کشی نکنیم

مراجعینی داریم که از ما می‌خواهند دندانشان را عصب کشی (درمان ریشه) نکنیم یا با روش دیگری درمان کنیم. حقیقت این است که درمان ریشه دندان درمان آلترناتیو یا جایگزین ندارد. اگر دندانی به اصطلاح به عصب برسد (نیاز به درمان ریشه داشته باشد) تنها درمان جایگزین با علم حاضر غیر از درمان ریشه، کشیدن دندان است. عصب کشی هم درمانی صفر – یک می‌باشد؛ یعنی یک دندان یا عصب کشی می‌شود و یا نمی‌شود و این طور نیست که یک ریشه یا یک کانال درمان شود و دیگری درمان نشود.

کشیدن دندان راحت‌تر از عصب کشی است!

هرازگاهی با مراجعینی مواجه می‌شویم که به دلیل ترس از عصب کشی یا به دلیل هزینه‌های درمان نگهداری دندان خواهان کشیدن دندان خود هستند.
درحالی‌که در مورد ترس، باید خاطرنشان کنیم که کشیدن دندان به‌مراتب درمان خشن‌تر و ناملایم‌تری بوده و با تروما و خونریزی ممکن است همراه باشد. درحالی‌که درمان ریشه آسیبی در این مقیاس به‌هیچ‌وجه ندارد.
در مورد هزینه‌ها هم مراجعین ما باید بدانند که در بلندمدت هم هزینه بی‌دندانی و هم هزینه جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته بسیار بیشتر از درمان ریشه و حفظ دندان‌هاست.

ازاین‌رو است که دندانپزشکان همیشه بیماران خود را به نگهداری دندان‌های خود ولو با درمان‌های پیچیده، تشویق می‌کنند.

دکتر میثم خالصی متخصص دندان و ایمپلنت دارای برند تخصصی | اراک | دندانپزشک اراک

17 − دوازده =